Prim-Vol Trade Kft. » Solaris Urbino Hybrid

Solaris Urbino Hybrid

 

solarisbus
 

 Urbino 12 Hybrid – Felépítés

 

 A Solaris Urbino 12 Hybrid hibrid technológiáját kifejezetten a 12 méter hosszú városi buszokhoz tervezték.

Ez egy kétfunkciós hibrid rendszer, az elektromos motor fékezéskor visszanyeri az energiát, és tárolja azt a lítium-ion akkumulátorokban. Amikor a busz ismét gyorsul, ezt az energiát használja fel. Az elektromos motor csúcsteljesítménye 44 kW. A négy lítium-ion akkumulátort, amit az energia tárolására használnak fel az ülések alá rejtették, minimalizálva a hibrid rendszer által elfoglalt területet. Névleges feszültségük 340V és kizárólag az elektromos motort táplálják, nincs szükség külső feltöltésre.
Csúcsterhelésen rásegít a beépített dízelmotor. A Solaris Urbino 12 Hybrid-be épített 6,7 literes Cummins dízelmotor névleges teljesítménye 162 kW (220 LE). Ez a dízel motor megfelel a legszigorúbb EU-s emissziós szabályoknak. Az Eaton hibrid rendszeréhez csatlakozik egy automatikus hatfokozatú sebességváltó. Ez a két motor által szolgáltatott erőt kombinálva továbbítja a Solaris Urbino 12 Hybrid hátsó tengelyének.

 

 

A Solaris Urbino 12 hibrid (Eaton) hajtáslánca

Képgaléria

 Urbino 18 Hybrid Allison – Jellemzők

  Az első Solaris Urbino 18 Hybrid – az Allison Transmission által gyártott hibrid rendszer – igazi újdonság a hagyományos dízel meghajtással hajtott buszokhoz képest. Két elektromotor és egy Cummins dízelmotor kombinációja, amely megfelel a világ összes országában a legszigorúbb környezetvédelmi előírásoknak is.
Urbino 18 hibrid autóbusz építésekor a Solaris fő célkitűzése a környezet védelme és az alacsony üzemanyag-fogyasztás elérése volt. Az alacsony káros anyag kibocsátás teszi rendkívül környezetbaráttá a Solaris hibrid buszát, ami kellemes megoldás minden városlakó számára.

 A Solaris Urbino 18 Hybrid az üzemeltető számára is jelentős előnyöket kínál. 22-24%-os üzemanyag-fogyasztás, azaz alacsonyabb üzemeltetési költségek. A Solaris Urbino 18 hibridet választva, csatlakozik Solaris Bus & Coach tapasztalatához és tudásához, aki Európában először alkalmazza a hibrid technológiát buszok sorozatgyártásban.

 

Képgaléria

 Urbino 18 Hybrid Allison – Felépítés

 

 A Solaris Urbino 18 Hybrid igazi újdonság a hagyományos dízel meghajtással hajtott buszokhoz képest. Ehhez az eredményhez a Solaris Bus & Coach az Allison Transmission hibrid rendszerét választotta. Ezt a rendszert az Egyesült Államokban már több mint kétezer hibrid buszon alkalmazzák. Kijelenthetjük, hogy ez az egyik legismertebb rendszer a piacon.

 Az Allison hibrid rendszer egy dízelmotor és két elektromos motor kombinációja. Fejlett vezérlési elektronika biztosítja, hogy a dízelmotor mindenkor tartsa az optimális sebességet. A felesleges energiát használják fel az akkumulátorok töltéséhez. A hibrid rendszer fékezés közben tölti vissza az akkumulátorokat. Ezt az energiát használják fel a busz gyorsításához.

 Az alkalmazott dízelmotor a rendkívül üzemanyag-takarékos Cummins ISB6.7 250H, lökettérfogata 6,7 ​​liter, teljesítménye 180,5 kW és megfelel az Euro 5 vagy EEV emissziós szabványoknak. A hajtáslánc másik eleme az Allison Ep50 hibrid rendszere. Ahogy a hagyományos meghajtású Urbino-ban, a Solaris Urbino 18 hibrid buszon is hátul található a motor. A harmadik tengely a hajtott tengely. A Solaris Urbino 18 hibrid busz 51 ülőhellyel rendelkezik, ami ideális az igényes városi szolgáltatások kielégítéséhez. A Solaris Urbino 18 hibrid teljes kapacitása 161 utas, változattól függően.

 A hibrid hajtáslánc az energiatároló akkumulátorokból és egy Dual Power Inverter modulból áll. Ezek a komponensek a jármű tetejére kerültek.

 

 

Alkatrészek elrendezése a Solaris Urbino 18 hibrid rendszerében (Allison Transmission)

 

 Ev Drive – a hibrid hajtás központi eleme. Pontosítva, a két féle motor nyomatékának egyesítése történik itt. Az EV-meghajtó két elektromos motort, két szinkron tengelykapcsolót és három bolygókerekékművet takar. Kívülről egy hagyományos automata sebességváltóhoz hasonlít.

 Control Unit – A hibrid hajtáslánc egyik fő eleme 2 darab Allison Transmission által gyártott 1000/2000 sorozatú vezérlőegység, nyomtatott-áramköri lapokon. Az első végzi a hibrid rendszer irányítását és ellenőrzését, míg a másik egység koordinálja a többi beépített elemet.

 Akkumulátor – A fékezés során tárolt energia tárolására használt dedikált, tetőre szerelt akkumulátorok, feladatuk a busz elektromotorjainak energiaellátása, amik a gyorsítást végzik. Az akkumulátorok fékezéskor töltődnek, ezért nem kell külső áramforrással tölteni őket. A nikkel-metál-hidrid akkumulátorok súlya 410 kg, élettartamuk legfeljebb 6-7 év, ami függ a működési környezettől.

 Diesel Motor – A Solaris Urbino 18 hibridben használt motor egy üzemanyag-takarékos Cummins ISB dízelmotor. A 6,7 literes motor 180,5 kW teljesítményű és megfelel az Euro 5 vagy EEV emissziós szabványoknak. Nyomatéka 1008 Nm, 1200-1600 fordulaton. Ez a dízelmotor eltér a hagyományos motoroktól, a hibrid rendszerhez igazított, más a vezérlő szoftvere és nincs felszerelve indítómotorral.

 Dual Power Inverter modul (DPIM) – az Allison Transmission által kifejlesztett rendszer másik kulcsfontosságú eleme. Tartalmaz egy AC-DC egyenirányítót és egy DC-AC invertert, az összsúlya 75 kg.

 

 Urbino 18 Hybrid Vossloh Kiepe – Felépítés

 

 A járműben lítium-foszfát akkumulátorok, szuperkondenzátorok és külső feszültségforrás csatlakozási lehetőségek lettek beépítve. A 384 V-os akkumulátor, a busz tetején lett elhelyezve, egy légkondicionáló berendezés is hűti őket. A szuperkondenzátorok is itt találhatóak. 125V feszültségen működnek. Mindkét elemet felhasználják az energia tárolására, figyelembe véve működési tulajdonságaikat,  Az akkumulátorokat tovább kell tölteni, de több energiát képesek tárolni. A szuperkondenzátorok viszont gyorsan feltöltődnek, amit a busz gyorsítása közben hamar le is tudnak adni. Az akkumulátorok és a szuperkondenzátorok töltését végzi a belsőégésű motor. Összességében a felhasználható teljesítmény 240kW-nak adódik. A hibrid rendszer nem használ fel külső energiaforrást.  

 

Alkotóelemek elrendezése a Solaris Urbino 18 hibridjében (VOSSLOH Kiepe)

 

 A buszon azonban van egy külső akkumulátortöltő rendszer is. Walther gyártmányú csatlakozó töltőárama 63A, Segítségével a végállomáson vagy a garázsban lehet tölteni az akkumulátorokat. Az üzemeltető eldöntheti, hogy külső forrásból tölti az akkumulátorokat vagy a beépített diesel motor által hajtoot generátorok használatával tölti fel őket.
 

 A hibrid rendszerrel szorosan együttműködik egy megbízható belsőégésű motor. A Cummins ISB 6,7 285H lökettérfogata 6,7 ​​liter, teljesítménye 285 lóerő, ami kevesebb, mint a csuklós buszokba szerelt motorok teljesítménye, de az elektromotorok segítségével mégis garantálja a dinamikus és zökkenőmentes utazást. A kipufogó gázok tekintetében megfelel a szigorú EEV emissziós szabványoknak.

 A Solaris hibrid sorozata az elektromotorok segítségével képes végigmenni a járat teljes hosszán. A busz az akkumulátorokban és a szuperkondenzátorokban tárolt energiát használja. A busz fel van szerelve GPS vevő készülékkel. A GPS rendszer segítségével meghatározható, hogy a busz hol váltson át a környezetet kevésbé károsító elektromos meghajtásra. A vezetőre nem hárul plusz feladat, a rendszer automatikusan indítja és leállítja a belsőégésű motort a megtett távolságtól függően.

 

 A buszba beépítettek Start/Stop funkciót is, amely indítja és leállítja a belsőégésű motort, ha a busz behajtott egy buszmegállóba. Eközben az akkumulátorok és a szuperkondenzátorok szolgáltatják az energiát.

 Urbino 18 DIWAhybrid – Felépítés

 

 Az új Urbino 18 DIWAhybrid busz -különleges hajtásmódja ellenére is ugyanúgy használhatja- beilleszkedik meglévő busz flottájába. Ebbe az új autóbuszba a Voith Turbo által tervezett DIWAhybrid párhuzamos hibrid rendszer került beépítésre.

 A DIWAhybrid rendszerben, egy aszinkron elektromotor gyorsításkor és fékezéskor segíti a dízelmotort. Fékezés közben az aszinkron motor generátorként, azaz a DIWA másodlagos retarderként is funkcionál. Fékezés közben energiát szolgáltat és csökkenti a fékek kopását és a porkibocsátást.

 A fékezés közben felszabaduló energia a szuperkondenzátorba kerül, melynek súlya csupán 410 kg. Az 5 darab, 128V-os modulokból álló egység kapacitása 0.5kW. A szuperkondenzátorokat és a Voith invertert a tetőre helyezték el, erintetlenül hagyva az utasteret. Az Urbino 18 DIWAhybriden alkalmazott elegáns külső tetőpanel alkalmazása, egy lehetséges kialakítás a következő generációs buszok számára.

 A DIWAhybrid rendszert úgy tervezték, hogy képes legyen 290kW teljesítmény és 1600Nm nyomaték felvételére.

 A 150kW-os elektromos hajtás eredményeként, a DIWAhybrid rendszerben alkalmazott diesel motor sokkal kisebb a hagyományos diesel buszokéhoz képest. Az Urbino 18 DIWAhybrid buszon egy 6.7-literes, 181 kW (246 lóerős) teljesítményű Cummins ISB6.7EV 250H diesel motor található, amely teljesíti a EEV emissziós normákat.

 Ennek köszönhetően a busz súlya 600 kg-mal csökkent a hagyományos meghajtású Urbino 18-hoz képest. Az elődjéhez képest az utastér nagysága -ami fontos szempont- nem változott. Az Urbino 18 DIWAhybrid buszon 51 komfortos ülőhely található, maximálisan 161 utas befogadására képes.

 

Alkotóelemek elhelyezése a Solaris Urbino 18 DIWAhybrid (VOITH) buszon